Vielse/velsignelse

Alle kirkens fester handler om kærlighed, men kun én af dem har civilretslig gyldighed: Brylluppet!
Brylluppet er festen for den kærlighed man har modtaget og mødt i livet, og festen for den meningsfuldhed, der ligger i det livtag med livet, som det ægteskabelige samliv er udtryk for.
Brylluppet hører da også klassisk til en af livets helt store fester.

Mange tror at et kirkebryllup partout skal involvere både høj hat, hestefirspand og et større kreditforeningslån, men mindre kan gøre det. Dragør Kirke har lagt rum og klangbund til hele spektret fra meget små, intime og intense bryllupper til de helt store udstyrsstykker. Læs mere om mulighederne her.

Musikken er også en helt central del af en vielse og vi har samlet et overblik med forslag til gode bryllupssalmer lige her.

Det skal I huske

Aftale dato, tid og sted med kirken

Erhverve en prøvelsesattest max 4 måneder før vielsen

Tage beslutning om, hvad I fremover vil hedde

Der skal være to vidner til vielsen, som skal skrives kirkebogen

Det praktiske

Beboere i Dragør sogn/kommune eller med personer med særlig tilknytning kan blive viet i Dragør kirke.

I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem.

Henvend jer til kordegnen og aftal dato, klokkeslæt og kirke. Aftalen med kirken er først fastlagt, når I har modtaget en bekræftelse i jeres E-Boks.

Ved vielse i kirken skal man have en prøvelsesattest. En sådan rekvireres på borger.dk ved at udfylde en ægteskabserklæring - den må max. være fire mdr. gammel på vielsesdagen.

Kordegnen henviser til den præst, som skal foretage vielsen. Inden vielsen skal parret regne med mindst én samtale med præsten.

Har man spørgsmål, inden man beslutter sig for vielse i kirken, kan man altid kontakte en af kirkens præster om dette.

Navneændring i forbindelse med vielse

Når I skal giftes, kan I søge om navneændring. Det kan I læse mere om her.